Jo jou­tui ar­mas ar­vioin­ti

Olisko kutonen vai seiska? Ai kokeista onkin tullut vain kuuden pintaan. Se onkin sitten selvä peli…

Kesäkuun 4. päivä peruskoululaiset 4.-luokkalaisista alkaen saavat lukuvuositodistukseensa numeroarvosanoja. Todistusnumero ei todellakaan saa eikä voi olla kokeiden keskiarvo.

Meitä opettajia ohjataan arvioinnissa nykyään aika napakasti. Opetushallitus määrää, että arviointia tarvitaan sekä oppilaiden ohjaamiseen, kannustamiseen ja itsearvioinnin opettamiseen. Lisäksi arvosana toimii peilinä sille, miten opetussuunnitelman tavoitteet on kukin saavuttanut. Todistusnumero sisältää myös työskentelyn arvioinnin. Tämä tarkoittaa muun muassa taitoa opiskella itsenäisesti, ryhmässä, ottaa vastuuta hommistaan ja olla vuorovaikutuksessa.

Miten ihmeessä sitten päätän, minkä arvosanan kullekin oppilaalleni annan? Arvioinnin on oltava monipuolista, määrätään. Arvostelukirja onkin täynnä merkintöjä, Classroom sanallista palautetta eri tehtävistä, on lukuvuoden aikana kertyneitä arviointilomakkeita ja käytyjä keskusteluja. Sitten rinnalle Riihimäen opetussuunnitelmasta vuosiluokan tavoitteet ja alkaa arvosanan taso hahmottua. Nykyään todistusarvosana 8  kertoo sen, että tavoitteet on kutakuinkin saavutettu niin tietojen, taitojen kuin työskentelynkin suhteen.

Arviointi on osana koulutyötä aivan eri tavalla kuin ennen. Ennakkoon on oppilaalle tehtävä selväksi, mitä on tarkoitus oppia ja miten arvioidaan. Saan palautetta, että tämä ahdistaa ja tuo paineita tekemiselle. Kieltämättä arviointi on koulussa jollakin tavalla koko ajan läsnä. Toisaalta näin toimitaan yhdenvertaisesti, avoimesti ja suunnitelmallisesti. Toisaalla taustalla vaanii liiallinen tuloskeskeisyys.

Mitä jää todistuarvosanojen ulkopuolelle? Sen tyypin rohkeus, joka ruokalassa istuu  syömään yksin istuvan seuraksi. Tai välitunnilla menee väliin, kun joku päästelee suustaan sammakoita. Tai huokuu empatiaa, joka auttaa jaksamaan.

Koulussa on paljon asioita, jotka eivät liity oppimiseen tai jotka ovat opettajalta näkymättömissä. Hyviä kaveritaitoja, myötäelämisen kykyä, rohkeutta tai elämäniloa ei arvioida. Mutta niiden avulla tehdään koulusta kaikille hyvä paikka oppia.

Muista siis – todistusarvosana et ole sinä!

Arja Tylli

äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori

kaupunginvaltuutettu (vas.)

Riihimäki